Pitanja
Ultarzvuk
Pregled
Laboratorija

Pitanja koja često postavljate:

Hipotireoza. Hipotireoza  i trudnoća?

Štitna žlijezda (lat. glandula thyroidea) – žlijezda leptirastog izgleda, koja se nalazi na prednjoj strani vrata luči hormone: tiroksin (T4) i trijodtironin (T3), koji se krvlju prenose po cijelom tijelu. Hormoni štitnjače upravljaju metabolizmom. TSH je hormon hipofize (tireotropin), koji upravlja lučenjem hormona štitnjače. Ako je lučenje hormona štitnjače oslabljeno, TSH će rasti, jer  hipofiza nastoji prevladati tu neravnotežu.
Hipotireoza je poremećaj metabolizma uzrokovan smanjenjem količine hormona  štitne žlijezde u tijelu.
Najčešći uzrok hipotireoze je Hašimotov tireoiditis, hronična upala štitne žlijezde. To je autoimuna bolest kod koje, zbog greške u prepoznavanju, organizam stvara antitijela na različite sastavne dijelove štitnjače. Javlja se u svim životnim dobima, a vrlo često postoji i genetska predispozicija. Nerijetko se javlja u kombinaciji s drugim autoimunim bolestima (reumatoidni artritis, dijabetes, lupus eritematodes i sl.). Radioaktivni jod J – 131 koji se koristi u liječenju hipertireoze (pojačanog rada štitnjače) čest je uzrok hipotireoze.  Hipotireozu mogu uzrokovati  i operacije štitnjače. Javlja se i nakon odstranjenja štitne žlijezde, a može biti i uzrokovana bolestima hipofize i hipotalamusa (sekundarna i tercijarna hipotireoza). Poseban entitet predstavlja urođena hipotireoza, koja se danas, na sreću, otkriva već u porodilištima, rutinskim određivanjem vrijednosti TSH–a u krvi novorođenčeta. Hronični tireoiditis je udružen sa problemima neplodnosti kod žena, a povećana je i učestalost  spontanih pobačaja. Kod trudnica ovaj poremećaj može da ugrozi zdravlje majke i bebe, značajno povećavajući rizik od spontanog pobačaja, ili da uzrokuje mentalnu retardaciju kod bebe, usljed nedostatka hormona štitnjače.
Dijagnoza se postavlja mjerenjem TSH, koji je povišen,  i  slobodnog T4 u krvi, koji je snižen, kao i TG-At (tireoglobulinskih antitijela) i TPO At (antitijela na tireoidnu peroksidazu),
Oslabljena funkcija štitne žlijezde liječi se uzimanjem tableta koje sadrži levotiroksin – sintetski oblik hormona, kojeg prirodno luči štitnjača. Levotiroksin nema štetne učinke nego upravo suprotno: neophodan je za razvoj djeteta. Tableta se uzima ujutru natašte, pola sata prije doručka. Ako uzimate tablete željeza ili vitaminsko-mineralni dodatke za trudnice, njih treba uzeti kasnije tokom dana.
Za vrijeme same trudnoće, dakle, veoma je važna nadomjesna terapija hormona štitnjače  za razvoj ploda i za sprečavanje prijevremenog poroda, a prema nekim istraživanjima, važna je i za kasniji razvoj djeteta, naročito intelektualne sposobnosti.
Kod trudnica koje su od ranije uzimale levotiroksin, prvi korak endokrinologa na pregledu, nakon što ste saznale za trudnoću, bit će povećanje doze za 25 do 50 mikrograma.
 Kod žena koje imaju neki od poremećaja u radu štitne žlijezde, veoma je važno da se provjeri nivo hormona na samom početku trudnoće, prije trudnoće i u toku porođaja. Ukoliko trudnica pati od hipotireoze i uzima lijekove, potrebno je u trudnoći kontrolisati hormone na 6–8. nedelja, čime se obezbjeđuje pravilno doziranje lijeka.